24.7.09

:: macam mana nak puaskan hati orang?::

24.7.09,Friday, July 24, 2009
kenapa la manusia ni x pernah puas yer? kekadang aku geram jugak dengan mulut-mulut yang xde insuran ni..langsung x pedulikan hati dan perasaan orang lain.... hanya orang yang mengalamai aper yg aku alami jer yang tahu rasa itu....

Bila kita belum kawin...
siap tanya....
ko bila nak kawin...
sampai bila nak tggu....
x de duit ke nak kawin...
cuba tgk si polan ni..si polan tu.... muda-muda lagi dah kawin...ko nak jd anak dara tua ker?

Bila kita dah kawin...
tanya....
ko bila nak ade anak...
si polan ni..si polan tu..baru je kawin dah melekat.... ko mandul ker?....
ke..ko mmg x nak anak?

Bila kita dah ada anak sorang...
tanya....
ko bila nak tambah anak...
ko tgk si polan ni..si polan tu... sama2 kawin ngan ko...tapi dah berderet anak dia.....
ataupun ko x mampu nak bela anak lebih dari sorang... tu yang anak ko sorang2 jer tu....

Bila kita ada anak ramai...
tanya....
ko ni x makan pil perancang ke?..
tetiap tahun beranak.... berderet macam keretapi........
dah kalahkan kucing beranak aku tgk....

Bila anak dah besar...
tanya....
ko bila nak dapat menantu....
si polan ni..si polan tu.... anak dia lagi muda dari anak ko..tapi semua dah kawin...
ko nak ke anak ko nanti x laku.....jadi anak dara tua....

Bila anak dah kawin...
tanya....
ko bila nak dapat cucu....
si polan ni..si polan tu....dah berderet-deret cucu dia...
ko tak sunyi ke x de cucu....
nampaknyer xde la penyambung keturunan ko nanti......

aper perasaan korang kalau ade salah satu pertanyaan di atas diajukan kat korang.....
hanya orang yang alaminya jer yang paham kan.... rasa cam nak cili2 jer mulut2 yang macam longkang tu....
tapi x per... Allah Maha Berkuasa.... x mustahil satu hari nanti benda yang diagung2kannya tu akan lenyap.... x mustahil segala kebahagiannya yang dia megah2kan tu akan hilang selamanya..... buat mereka2 yang menerima pertanyaan seperti tu.... pekakkan telinga...banyakkan bersabar dan berdoa kepada Allah.... InsyaAllah akan di makbulkan..Amin......

6 comments:

  1. hai dear..
    buat masa ini akak tercalon dalam ketogeri "BILA KITA DAH ADER ANAK SORANG"..nak gelak sat..hahahhahahahha...tarik nafas lepas..tarik nafas lepas...
    lumrah manusia dik sayang..pasti kita akan lalui semua tuh...adik kiranya baru di step pertama yg mana akak pernah lalui dulu dik..
    macam ni lah,nasihat akak:PEDULI KAN MEREKA...SKER HATI KITA LAH KAN...FAMILY KITA..KITA NAK BERANAK KEK..NAK MANDUL KEK..NAK APA KEK..itu hikmah Tuhan bagi kat kita..meraka nak sibuk2 wat apa...peduli apa tol tak....

    ReplyDelete
  2. jemari sepi...
    tu la kak... kkdg eyza terfikir gak..naper diaorg yg susah tgk family kita... kita xde pun kaco hal diaorg.... mcm dengki jer tgk kita bahagia..tu yg tanya soalan2 yg bagi kita 'bad mood' tu.. mula2 dulu eyza selalu gak nangis bila dgr org tanya camni..skrg ni..eyza dah malas nak amik port.. x semua org tu perfect..kan akak..thank's atas nasihat akak tu....

    ReplyDelete
  3. g..
    aku rasa bukan setakat nak sepak jer... rasa cam nak benamkan dia dlm sungai jer...hi..hi...

    ReplyDelete
  4. salam..erm..sy suka baca n3 ni..sb ada part tu berkaitan dgn sy gak..

    ReplyDelete
  5. tu la.. kkdg org yg x faham asyik nak bertanya jer kan..x pernah nak jaga hati & perasaan org lain...

    ReplyDelete