19.6.11

::Selamat Hari Bapa::

19.6.11,Sunday, June 19, 2011

Pic: kredit to google

Ada yang panggil Ayah, Walid, Baba, Abah, Pak, Papa dan macam2 lagi...
Tapi..
Walau apapun panggilannya....
Mereka tetap memainkan peranan yang penting untuk kita...
Tanpa insan yang bergelar Ayah...
Tiada la kita semua di muka bumi ni.. Betul x?

Teringat kenangan dulu2 ngan ayah aku..
Ayah aku ni memang seorang yang amat garang....
Kami adik beradik x berani nak mintak apa2..
kalau kami semua tgh bergaduh...
dengar ja suara ayah..
terus semua berbaik...

Dulu...
kami sekeluarga hidup susah...
cuma tinggal dalam pondok kecil ja...
Tapi,
walaupun kami susah...
tiada bekalan elektrik dan air paip...
Ayah tetap memberi galakan dan semangat untuk kami adik beradik belajar...
dia x nak kami hidup susah macam dia...
Ayah dulu adalah seorang pelajar yang pintar...
ayah pernah mendapat tawaran sambung belajar ke MCKK...
Tapi rezeki ayah x der sebab masa tu mak ayah (tok aku) meninggal....
memandangkan ayah adalah anak sulung,ayah terpaksa lupakan hasrat untuk sambung belajar sebab terpaksa berhenti sekolah untuk menjaga adik2nya...

Teringat lagi..
zaman aku sekolah dulu....
Kalau time amik 'report card' kat sekolah...
ayah sanggup datang...
walaupun dengan hanya mengayuh basikal...
tapi bila dapat result yang teruk ajer..
siap la...

Walaupun...
Ayah jarang memukul kami adik beradik..
tapi, kalau sekali dia marah...
memang kami adik beradik bole kecut perut....

Dulu aku tak berapa rapat sangat dengan ayah...
sebab sifat garang ayah...
aku lebih selesa berbicara dengan mak...
tapi bila aku sambung belajar kat KL...
sedikit demi sedikit aku rasa semakin akrab dengan ayah....
mungkin bila dah berjauhan barulah aku sedar yang selama ni ayah memang sayangkan aku....


Sekarang ni..
aku rasa penat lelah ayah bekerja untuk sekolahkan aku dan adik2 memang berbaloi....
masa aku sambung belajar kat kolej..
adik ayah boleh tanya.. "abg ade duit ke nak hantar anak pg kolej?"...
sampai begitu sekali diaorg pandang hina pada ayah.....
tapi, ayah dah buktikan..
selagi tulang 4 keratnya masih ada...
dia mmg xkan meminta-minta...
dan Alhamdulillah...
aku berjaya jgk dapat Diploma walaupun ayah x meminjam 1 sen pun dengan sesiapa....
cuma aku ade buat pinjaman PTPTN..
dapatlah sikit menampung kehidupan aku kat sini.....
Dan Alhamdulillah jgk...
Berkat kerja kilang....
Ayah dapat menanggung pengajian adik2 aku...

Dan kini...
alhamdulillah..
kami adik-beradik dah berjaya....
Aku dah bekerja kat sektor awam..
Adik pertama aku lulusan politeknik dan sekarang kerja technician kat Kulim....
Adik kedua aku lulusan UTM dan sekarang bekerja di PPUM....
adik ketiga aku masih menuntut di UiTM jurusan pentadbiran awam...
dan adik aku yang bongsu.. tahun ni amik PMR....

Aku bersyukur sangat Ya Allah...
kerana mengurniakan kami seorang ayah sebaik ayah aku....

Kalau nak diceritakan tentang hero aku ni..
1 entry memang x cukup... :)


Untuk Ayah....
Selamat Hari Bapa....
Ayahlah Hero hati Along....
dan....
Untuk hubby...
walaupun abg belum bergelar ayah..
InsyaAllah...
jika Allah mengabulkan permintaan kita nanti...
abg tetap akan dapat menyambutnya......

Kalau nak duit lebih, jangan lupa klik kat sini yer...

2 comments:

  1. selamat hari bapa utk ayah akak

    ReplyDelete
  2. Tq Eka.. samal la.. Selamat Hari Bapa untuk ayah Eka jgk.. :)

    ReplyDelete