21.8.11

Agar-agar santan gula Melaka @ Gula Merah

21.8.11,Sunday, August 21, 2011
Semalam aku terlebih rajin sikit... teringin pulak nak makan agar-agar ni... tu yang buat gak.. kalau beli cam x puas jer makan.. seketul dah 40 sen.. buat sendiri puas hati.. bole makan berulang....
Balik kerja, gi kedai beli barang-barang nak buat Agar2 santan gula merah..... tapi memandangkan gula merah takde, aku beli jer la gula melaka..... Balik umah, aku ngan semangat berkobar-kobar terus buat agar-agar ni....


Tengah tunggu untuk sejuk, pastu leh simpan dalam peti ais sampai waktu berbuka.. baru best...

>
Pukul 7, baru aku mula potong agar-agar ni... Nasib baik menjadi... hubby cakap sedap... selalunya, aku buat agar-agar santan pandan tapi blender rosak.. tu yang tukar ke gula merah....

Meh sini aku share resepi yang simple ni.....

1 Peket agar2-25 gm..
Gula merah @ gula melaka (kalau pakai gula melaka, parut halus2)-3/4 cawan..
santan peket @ santan kotak...
Gula putih - 1/4 cawan..
telur sebiji..
sedikit garam..

Cara membuatnya:
Rebus agar2 sampai ketulan semua dah cair... pastu masukkan gula merah dan putih....tunggu sampai gula cair... bancuh santan dengan air panas (kalau santan peket), pastu tambah air sejuk supaya air kembali sejuk... masukkan telur dalam santan dan kacau... jangan lupa tambah garam bagi lemak dia bangkit....
Pastu, bole la masukkan dalam periuk dan kacau bg sebati.. bila mendidih, tutup api dapur... pastu,masukkan dalam bekas... tunggu sejuk, simpan dalam peti.. dah siap...

Senang kan....


Menu hari ni agak simple... ayam goreng, terung masak kicap , telur masin dan pencuci mulut... AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH.... esok hubby request suh buat bubur jagung pulak....

Kalau nak duit lebih, jangan lupa klik kat sini yer...

No comments:

Post a Comment