18.8.11

::Gulai Lemak Tulang Negeri 9::

18.8.11,Thursday, August 18, 2011


Hari ni hubby cuti.. aku drive sendiri pegi keja... so, dapat la balik awal.... mula2 ingatkan nak masak sup tulang, tapi membe aku cakap, kalau masak gulai lemak tulang pun sedap.. resepi negeri 9 katanya....
Aku pun, sampai je umah, terus rebus tulang.. 2 jam nak bagi daging lembut.... dan Alhamdulillah... gulai lemak aku menjadi.. hubby suka sangat... suka tgk hubby makan banyak selepas dia cirit birit semalam....

Aku nak share resepi gulai lemak negeri 9 Yati (yati tu membe aku yang bagi resepi ni)....

Gulai Lemak Tulang


Tulang 1kg (rebus sampai daging kat tulang tu empuk)-aku rebus 2 jam...
13 biji cili api (aku suka pakai yang merah sebab nnt gulai lemak nampak cantik)..
kunyit hidup-ikut kesukaan masing2 nak letak banyak mana...aku letak sebesar ibu jari..
serai 3 batang....
4 biji ubi kentang...
1 biji tomato...
garam dan serbuk perasa...

Cara membuatnya:
cili api,kunyit hidup dan serai ditumbuk....
rebus tulang bersama bahan2 yang ditumbuk dan masukkan garam dan ajinomoto...
rebus sampai empuk.... bila dah empuk... masukkan kentang..... biarkan seketika... masukkan santan dan tomato.. tambahkan garam sikit lagi... biar mendidih.. pastu bole hidang...

Ni 1st time aku masak tulang camni... memang sedap.... hubby pun suka..Alhamdulillah... pastu, aku aku goreng sayur tauge ngan kerang... itu je la menu berbuka kami petang ni..biar la simple, asalkan hubby x keracunan lagi... :)


Kalau nak duit lebih, jangan lupa klik kat sini yer...

No comments:

Post a Comment