7.9.11

::Ceritera raya Aku::

7.9.11,Wednesday, September 07, 2011
Mula2 layan gambar kami berdua di pagi raya.... muka aku tanpa secalit mekap sebab baru balik dari sembahyang raya.... masa kat masjid, imam buat pengumuman bahawa ada kematian kat kampung aku...... Rupa-rupanya, jiran selang beberapa buah rumah je ngan rumah aku... Mak Tam yang meninggal ni memang baik dengan aku.. dulu2 kalau mak aku marah aku, aku mesti lari pergi umah mak tam ni... tapi Allah lebih sayangkannya... dia pergi pada tanggal 1 Syawal... Pergi kerana penyakit tiga serangkai....Al-Fatihah untuk arwah maktam...... Jadi, lepas sembahyang raya, kami sekeluarga singgah kejap kat rumah nenek aku (mak tiri ayah aku).....pastu, terus kitaorg bergegas untuk tengok mayat arwah..... Alhamdulillah..kami semua sempat tgk arwah buat kali terakhir.......     


Dah selesai kat rumah arwah, kami pun balik rumah sebab belum salam raya lagi.... ye la, awal2 pagi dah keluar gi masjid sebab takut ramai sangat orang....Mula2 aku la sebagai anak sulung... sesi bermaafan dengan mak ngan ayah.... sekarang ni aku dah tak dapat duit raya, tapi aku yang kena bagi duit raya kat mak ngan ayah.....
Selesai aku ngan hubby bermaafan ngan ayah dan mak... sesi aku pulak mintak maaf kat hubby.....
Datuk dan Datin Mak ngan ayah bersiap sedia untuk sesi bermaf-maafan...  Hari raya tu, mak aku masak nasik beriani, ayam merah dan kari kambing....ramai la sedara mara yang datang.... petangnya, kami semua balik SP pulak sebab nak beraya kat rumah tok.... Raya ke2, cuma ada sesi ziarah sanak sedara... Raya ke3, kami semua dah nak gerak balik Butterworth... tapi sebelum tu, tok ajak gi tengok kubur tok nek kat Permatang Pasir..... Kubur Tok nek terletak kat Masjid yang Datuk K dan Dato CT buat....Kebetulan bapak sedara Dato K adalah bekas cikgu mak aku dulu.... sempat la kami semua menziarah sekali kubur keluarga Dato K...
Masjid Al-Khalidah,,,
Banner Open House Dato K dan CT... tapi diaorg buat raya pertama...kitaorg pg raya ke3.. :) x de rezeki....
Cantik sangat masjid ni....
Di kubur arwah Tok Nek.... Semoga roh mereka semua dicucuri Rahmat.. Amin.... itu je la aktiviti raya aku......padat....sampaikan x sempat nak gi rumah kawan2..... walau apapun, raya kali ni meriah sebab ramai sedara yang berkumpul....




Kalau nak duit lebih, jangan lupa klik kat sini yer...

No comments:

Post a Comment