6.2.14

Kenapa Perlu Bertanya Soalan Yang Terlalu Sensitif?

6.2.14,Thursday, February 06, 2014
Baru-baru ni aku balik kampung...Kenduri kahwin adik aku.. Adik lelaki tunggal... memang kalau boleh semua aku nak buat sendiri..maklumla time aku dulu semuanya agak terhad... tapi, aku bukan nak citer tentang Majlis Kenduri tu..nanti2 aku citer tentang tu.. sekarang ni aku nak citer tentang orang-orang yang terlampau concern kat aku.. Concern ke menyibuk? ntahla...

Situasi 1:
Masa tengah sibuk-sibuk nak siapkan Candy Buffet... Ada sorang makcik ni tanya... mana anak? aku cakap blom ada... terus dia cakap.. La... dah 2 kali kenduri pun xde lagi (sebelum ni adik aku alang kawin dan sekarang angah)..tu yg jadi 2 kenduri... Aku cuma boleh senyum dan kata dalam hati... Habis tu makcik nak saya buat apa? 2 kali kenduri kena ada 2 anak ke? 

Situasi 2:
Tengah borak-borak ngan sorang pakcik ni... tetiba terus dia kata.. Anak 2 orang kan? aku terus la kata..blom ada anak lg.. blom ada rezeki.. terus dia kata..la...ingatkan dah lama kawin dah ada 2 anak... Aku? terus cakap... Saya masih Honeymoon lagi... dan terus blah dr situ...

Situasi 3:
Sekumpulan kenalan tengah bersembang..maklumla kenduri..masa ni la semuanya nak berkumpul...tetiba terus cakap... Ha.. Nora (kt kg nama panggilan aku Nora).. bila lagi nak ada anak ni..Faezah (adik aku yg kahwin hari tu) yang kahwin lambat dr hang pun dah mengandung.... Aku terus je jawab... x tau la nak jawab soalan tu macam mana.. soal mengandung ni bukannya bila kita kata nak mengandung hari ni terus dapat...kena la percaya pada rezeki yang Allah nak bagi..pastu, aku terus blah dari situ...

Situasi 4:
Jiran aku kat kg... tanya pasal anak... tapi aku langsung x terasa dengan makcik ni sebab dia lembut jer... pastu, dia terus bersungguh-sungguh suruh aku call dia lepas kenduri sebab nak bawak aku pg berurut... aku rasa terharu sangat... (nanti2 aku citer aku pg berurut kat mana ye)

Ramai jugak yang bertanya pasal anak kat aku.. tapi aku jawab.aku tengah honeymoon lagi.. tu je la cara yang paling sopan untuk aku jawab... malas nak fikir... nak tanya..tanya la... tapi, bila mengenangkan balik soalan2 tu.. aku boleh menangis.. ye la, lebih2 lagi bila ada yang bertanya seolah-olah kita yang TTC ni tak ada perasaan... macam kita boleh jawab soalan2 tu...kalau kita boleh tahu bila kita akan ada anak senang la.. x payah la kita nak buat treatment bagai.. isk... buat semua orang yang terlampau concern pada aku..aku hargai..cuma.. kkdg pertanyaan tu semua akan buat aku sedih.. kalau sekali dua bertanya tak apa..tapi kalau berkali-kali..asyik dok tanya soalan yang sama jer... tak ke buat aku naik angin nanti...

5 comments:

  1. Sakit pula hati kita bila bc entry ni.haihhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eka..
      Eyza pun sakit hati jugak time tu... sambil taip entry ni sambil nangis tau... tp nak buat macam mana..mulut orang.. susah nak tutup...

      Delete
  2. Tabahnya awak menjawab soalan sensitif 2.Klau sy dulu sampai xnak balik kg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyza x tabah sebenarnya.. nangis jugak..hahaha... eyza pernah sampai tahap x nak balik kg... tp, mengenangkan mak ayah, balik jugak la.... eyza cuma mengenangkan masa tu kenduri jer..kalau x, memang dh lama diaorang kena hambur... hihihi...

      Delete