30.6.14

Citer 1 Ramadan

30.6.14,Monday, June 30, 2014
Salam...
Macam mana puasa hari ni? Mesti la ok kan? dah masuk hari kedua pun kita berpuasa...

Semalam kan hari pertama puasa... berkobar-kobar aku nak masak untuk berbuka.. Pukul 2 petang, aku dah sibuk... kletang kletung kletang kletuk kat dapur... haip..haip.. sape tu yang cakap aku tak pose? aku pose la.. cuma aku masak awal sebab aku nak rebus tulang.. aku masak Sup tulang.. sebab tu la aku masak awal... ingat senang ke nak bagi daging tu empuk..makan masa tau... almaklumla.. aku ni mana ada periuk Tekanan.. kena la masak lama atas dapur sebab pakai periuk biasa jer.. kalau tak, aku yang tekanan nanti sebab daging tu liat.. hihihi... sambil2 tulang tu atas dapur, aku siang lauk pauk yang aku beli kat NSK tu.. siap beli lauk stok seminggu.. senang.. balik kerja, tak payah singgah kedai dah.. balik rumah.. terus masak.. asingkan ikut bekas dan hari apa aku nak masak.. senang... nnt bila sampai waktu nak masak.. bawak keluar la satu bekas... tak payah keluarkan semua...

Dah siap tu, tutup api dapur.. aku perap pulak sotong sebab nak buat sotong bakar... dah siap perap, simpan dalam peti ais dulu... pastu, sambung tgk tv.. Pkl 5.30, adik aku call suruh ambik dia kat LRT.. ok, fine... ajak hubby teman... Hubby siap2.. aku jengok ikut tingkap rumah.. nampak banyak sangat kereta kat jalan.. Jammed.. Mak ai.. apehal jammed teruk ni.. La.. pastu baru aku teringat yang kereta tu semua sangkut jammed sebab nak pergi Bazar Ramadan kat Tasik Permaisuri... MasyaAllah... nak tak nak..keluar jugak la..kalau x, kesian adik aku tu... keluar je dari rumah, dah terkandas jugak dalam jammed.. Redha je la.. selalunya dari rumah aku ke LRT dalam 15 minit jer.. ni dah jadi setengah jam...

Balik ambik adik aku, hubby nak singgah Bazar... Nasib baik senang gak dapat parking...Tapi bila aku tengok ke arah bazar.. Mak Ai.. ramai giler orang... Aku ni kalau tempat yang sesak camtu, mula la rasa macam.. erm.. x payah masuk la..jom balik... tapi... kesian plak kat hubby.. dia nak minum jus tembikai.. aku pulak macam terngin je nak minum Jus Mangga... masuk jugak la... bersesak-sesak kat dalam tu.. sampai ada orang yang hilang anak.. nasib baik, polis bantuan kat situ jumpa..kalau x, menangis tak berlagu la jawabnya...

Aku dapat beli Jus Tembikai ngan mangga, hubby beli cucur cempedak ngan tauhu sumbat, adik aku pulak beli gulai kawah ngan tepung pelita.. aku nak beli roti john... tapi semua gerai roti John punyala ramai orang.. beratur punya la panjang... malas ar nak tunggu.. tu pun, kitaorang sampai rumah dalam pukul 7.20... kelam kabut hidang makanan.. aku panaskan balik sup tulang tu... Jiran plak hantar Mee Rebus... Mula2 ingatkan sikit je makanan.. tapi bila dah hidang..penuh jugak la...

Menu berbuka aku semalam ada Sup Tulang, Sambal Kicap,Sotong Bakar,Gulai Kawah,Tepung Pelita,Cucur Cempedak,tauhu sumbat, air tembikai, air mangga dan Mee Rebus.. Bayangkan, betapa penuhnya meja makan aku semalam.. Nafsu sungguh.. so, hari ni.. no more bazar... masak sendiri jer.. tak payah membazir.. tak elok..amalan syaitan tu... :)

3 comments:

  1. salam ramadhan...wah tak sabar nak tengok hasilnya...

    ReplyDelete
  2. tak sempat melawat lagi bazar ramadhan...hew hew hew...

    ReplyDelete
  3. Sup tulang tu yg bestnya..tepung pelita..teringat kt kg..:-)

    ReplyDelete